Bureaucratie in de advocatuur?


  

  Home

  Dossiers

  Links

  

 

  

 

 

De kredietcrisis is een afrekening

Jaarcongres en demonstratie over kredietcrisis aflevering 3

Wat te denken als de Raad voor Rechtsbijstand een toevoegingsaanvraag voor een klacht bij de mededingingsautoriteit over de massale sloop van woningen afwijst met als opgaaf van reden dat het een belang zou betreffen waarvan de behartiging redelijkerwijs kan worden overgelaten aan de rechtzoekende zelf en dat het maatschappelijk werk hierbij behulpzaam kan zijn? Wekt dit niet de schijn dat de Raad voor Rechtsbijstand of degene die de feitelijke beslissing over de afwijzing van deze toevoegingsaanvraag heeft genomen, niet wenst dat deze gang van zaken aan het oordeel van de mededingingsautoriteit onderworpen wordt? Als de Raad voor Rechtsbijstand een dergelijke toevoegingsaanvraag op deze manier afwijst, ontstaat er ook behoefte aan transparantie m.b.t. de financiële positie van medewerkers van de Raad voor Rechtsbijstand. Nu de Raad voor Rechtsbijstand het woord "transparant" minstens even hoog in het vaandel heeft staan als de Orde van advocaten, zou dit geen probleem moeten zijn. Als dit wel een probleem is, is er natuurlijk ook een andere oplossing: de Raad voor Rechtsbijstand zou ook een einde kunnen maken aan de praktijk waarbij te pas en te pas toevoegingsaanvragen worden afgewezen met als opgaaf van reden dat de rechtzoekende het ook wel zelf kan oplossen, zo nodig met hulp van het maatschappelijk werk.

Uiteraard moest vroeg of laat de rekening voor dit alles worden gepresenteerd. De boodschap die de regering op Prinsjesdag heeft gegeven, lijkt te zijn dat de regering de rekening denkt te gaan presenteren aan de burger die niet heeft geprofiteerd van de praktijken die tot de kredietcrisis hebben geleid en deze misschien machteloos en met lede ogen heeft aangezien.

Als Bekkers de vraag aan de orde stelt of juristen bij dit alles betrokken zijn, gaat de aandacht natuurlijk in de eerste plaats uit naar Eberhard van der Laan, advocaat, minister van wijken en wonen, partijgenoot van Klaas de Vries en Ella Vogelaar en bekend van de naar hem genoemde wijken die vroeger "Vogelaarwijken" genoemd werden.

Enkele maanden geleden heeft van der Laan de nationale hypotheekgarantie verhoogd, althans hij werkt daaraan mee, nadat hij eerder de indruk wekte daar niet aan te willen. Hier gaat een slecht signaal van uit. De bedoeling hiervan is de starters, of de instappers in het piramidespel, zoals de hiervoor genoemde HWN'ers, de mogelijkheid te bieden nog meer geld te lenen, zodat de huizen nog duurder kunnen worden en het piramidespel nog wat langer door kan blijven gaan. Gewoon doorgaan dus met het soort gedrag dat tot de kredietcrisis heeft geleid. Toch moeten wij, als wij zijn rol vergelijken met die van andere politici en met name zijn partijgenoten, constateren dat zijn inbreng daar gunstig bij af steekt.

De rol van van der Laan geeft dus geen reden om speciaal naar advocaten te kijken als het over deze en dergelijke misstanden gaat. Verder zullen ongetwijfeld advocaten hier en daar bemoeienis hebben gehad met de hiervoor omschreven praktijken, maar, voor zover zij daarbij al iets te vertellen hadden, niet zo dat wij daarom kunnen zeggen dat advocaten de oorzaak zijn van de kredietcrisis. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de reactie van van der Laan op de mededeling dat enkele woningcorporaties in Eindhoven geen nieuwe projecten in de naar hem genoemde "prachtwijken" beginnen, de vrees wekt dat ook van der Laan denkt te kunnen doorgaan met het soort gedrag dat tot de kredietcrisis heeft geleid en waarvoor de kredietcrisis een rekening is.

De rekening waarmee wij nu geconfronteerd worden is met name in de Nederlandse situatie geheel of in belangrijke mate een uitvloeisel van het feit dat de winsten die jaren lang met de speculatie in onroerend goed zijn gemaakt, hoe dan ook ooit door iemand zullen moeten worden betaald. Sinds Prinsjesdag lijkt duidelijk te zijn dat de regering van plan is de rekening hiervan bij de burger, die hierdoor toch al op hoge kosten gejaagd is, neer te leggen.

Intussen horen wij nog niets over sloopplannen die zijn afgeblazen en dat ondanks dat inmiddels duidelijk is geworden dat niemand zich meer diep in de schulden wil steken om in zo'n dure woning in een "prachtwijk" te mogen wonen. Om het in de woorden van Klaas de Vries te zeggen: de massale sloop van woningen is niet meer van deze tijd!

Amsterdam, 9 februari 2008


In de middagsessie van het jaarcongres werd aandacht besteed aan de Crisis en Herstelwet die naar het zich laat aanzien in 2010 in werking zal treden. Heel kort en onvolledig samengevat komt er het er op neer dat sommige termijnen in de procedures rond de verlening van bouw- en sloopvergunningen worden verkort, met het idee dat de procedures daardoor versneld zouden worden, en dat de rechten van de burger wat worden ingeperkt en die van de overheid wat worden uitgebreid. De kortere termijnen doen enigszins denken aan verkorte termijnen die eerder in het vreemdelingenrecht en met name het asielgebeuren hun intrede hebben gedaan, ook met de gedachte dat dit tot versnelling van procedures zou leiden. Ook is er een nieuwe valkuil: bij het instellen van beroep bij de rechtbank, sector bestuursrecht, moeten de gronden van het beroep in het inleidend beroepsschrift worden medegedeeld. Het indienen van een inleidend beroepsschrift zonder gronden om de termijn veilig te stellen en later indienen van de gronden, is er dus niet meer bij.

Dat dit alles blijk zou geven van een visie over de aanpak van de kredietcrisis, laat staan van een bereidheid om er lering uit te trekken en de in het verleden begane fouten niet te herhalen - en er sterker uit te komen! -, kan niet gezegd worden. In plaats van de burger, die in sommige gevallen jaren lang machteloos, zonder iets te mogen zeggen en met lede ogen heeft moeten aanzien wat er allemaal mis ging en hoe de bankiers en de vastgoedsector ons op de rand van de afgrond hebben gebracht , met de rekening te confronteren, zou de politiek, in het verlengde van wat de demonstranten op 26 september 2009 gevraagd hebben, beter eens kunnen beginnen te kijken naar de oplossingen die Hypotheekleed, Leaseleed en Leaseverlies - en Loterijverlies! - op hun onderscheiden deelgebieden nastreven en tot strekking hebben de rekening bij de verantwoordelijken of degenen die ervan hebben geprofiteerd, te leggen.

Opgelet: als wij niet waakzaam blijven wordt het voor de politiek verlokkelijk om opnieuw de gefinancierde rechtsbijstand verder te gaan uitkleden. Dat de website www.redderechtshulp.nl, waarvan het domein ook nog eens op naam van de Orde van advocaten staat, uit de lucht lijkt te zijn, is een veeg teken.

8 oktober 2009

Zie ook:

Red de rechtshulp uit de lucht?

Laat de rijken de crisis betalen

Leaseverlies

Leaseleed

Stop afbraak sociale huisvesting

Hypotheekleed

SOBI

Huizenmarkt Zeepbel

Huizenhype

Volg de crisis

Wellink ga toch weg

Kredietcrisis kostte Nederland al 81,7 miljard euro

Selectieve verontwaardiging over huizenprijsalarm van IMF

Op zoek naar de wortels van de kredietcrisis

Koninkrijk der woekerpolissen

Erfenis Vogelaar: 40 blutwijken en een bijna failliete boedel

Krakers veroveren prachtwijk

Leegstand in ‘prachtwijk’

Waar haalt u de moed vandaan weer PvdA te stemmen!

PvdA in deplorabele staat

Gratis geld voor iedereen!

Is de huizenmarkt 1 groot pyramidespel?

Donner hypotheektopper

Halsema hypotheektopper

Slachtoffers piramidespel krijgen geld

Massale sloop woningen mogelijk in strijd met Mededingingswet