| ||
|
Bureaucratie
in de advocatuur? |
| |
Home
|
Kwaliteitsstandaard wet, reglement of handleiding?Meer regels voor advocaten aflevering 2Moeten wij de kwaliteitsstandaard zien als een reglement waaraan een advocaat moet voldoen als voorwaarde om gefinancierde rechtsbijstand te mogen verlenen of als een handleiding om de advocaat of het advocatenkantoor behulpzaam te zijn? De woorden Deze standaard beoogt het kantoor daarbij behulpzaam te zijn door een bepaald basiskwaliteitsniveau te beschrijven en daarmee een aansporing te zijn om zaken bij voortduring te verbeteren. De normen kunnen dienen als leidraad voor initiatieven tot eigen kwaliteitsverbetering. worden direkt voorafgegaan door Het is de verantwoordelijkheid van de advocaat om vorm en inhoud te geven aan de eigen praktijk en de kwaliteit ervan. Van de advocaat mag tegelijk worden verwacht dat zichtbaar kan worden gemaakt hoe in het kader van de werkzaamheden van een kantoor diensten worden verleend en verwachtingen worden gehonoreerd. Hieruit kan dus worden afgeleid dat de kwaliteitsstandaard zou moeten worden gezien als een hulpmiddel of soort handleiding om het advocatenkantoor of de advocaat behulpzaam te zijn bij:
Ad 1
Ad a
Ad b Duidelijk is overigens dat de strekking van de kwaliteitsstandaard in moet houden dat daarmee niet alleen inhoud wordt gegeven aan het geven van inhoud maar ook van vorm aan de kwaliteit van de eigen praktijk. De kwaliteitsstandaard beoogt de definiëren dan wel wettelijk vast te leggen wat onder kwaliteit wordt verstaan. Dit is de achtergrond van het idee dat het naleven van de kwaliteitsstandaard moet dienen als een voorwaarde om toevoegingen te mogen beantwoorden. Hiermee komen wij aan de volgende functie van de kwaliteitsstandaard:
Ad 2 Ter vergelijking: in deze logica zou het verbod om op de snelweg harder dan 120 km/uur te rijden kunnen worden aangemerkt als een hulpmiddel voor de automobilist om naar de politie toe kenbaar te maken dat de automobilist niet harder rijdt dan 120 km/uur! 17 juli 2006 Binnenkort meer
|
| |
|
|
|