Bureaucratie in de advocatuur?


  

  Home

  Dossiers

  Links

  

 

  

 

 

|

Niet elke verandering is een verbetering

Nog niet zo lang geleden was het via www.alleadvocaten.nl mogelijk op eenvoudige wijze de adres- en contactgegevens van iedere Nederlandse advocaat op te zoeken. Het webadres www.alleadvocaten.nl was en is nog steeds een onderdeel van de website van de Orde van advocaten, www.advocatenorde.nl . Sinds enige tijd is er het nodige aan de website van de Orde van advocaten veranderd. De website van de Orde van advocaten is veel trager geworden en ziet er veel rommeliger uit dan voorheen het geval was. Ook bevat de website diverse afbeeldingen die de vraag doen rijzen wat daarvan de toegevoegde waarde is. De bezoeker wordt gevraagd door middel van vier knoppen een keuze te maken tussen vier categorieën, consumenten, bedrijven, advocaten en studenten. De knop met daarop "Consumenten" lijkt te zijn voorgeselecteerd. Wie op op de daarbij behorende pagina kijkt ziet enkele foto's die de vraag doen rijzen wie zich zal willen identificeren met de mensen die daarop zijn afgebeeld.

Wie op "studenten" klikt ziet enkele foto's van mensen die kennelijk geacht worden de advocaten van de toekomst te zijn. Rechts boven op de consumentenpagina bevindt zich een zoekformulier met daarboven de woorden "vind uw advocaat". Onder het formulier staat een link met daarop "uitgebreid zoeken". Als u daarop klikt komt u bij hetzelfde scherm waarnaar ook de link www.alleadvocaten.nl doorgeleidt. Kennelijk is deze laatste link ook speciaal voor consumenten bestemd. Zoek maar eens op het formulier met de zoektermen "de Jong" en "Eindhoven" of "Duijn" en "Amsterdam" en kijk maar eens wat er komt. Advocaten met weinig voorkomende namen zijn via de nieuwe website nog wel redelijk te vinden.

Door op "advocaten" te klikken komen wij uit op iets wat er nog uit ziet als de oude website. Als wij op die pagina klikken op "Ledenlijst alle advocaten" komen wij toch weer op hetzelfde formulier terecht wat hiervoor is bedoeld.

Het zal ongetwijfeld veel geld gekost hebben, maar of het dat waard was en of het een verbetering is ?..

Zie ook:

Red de rechtshulp uit de lucht?

Overheid: trek lering uit mislukte automatiseringsprojecten

 

6 mei 2011